Teologi Kurung (Jangkrik)
Oleh: Seri Ginting M.
Ibas
kegeluhen kalak Karo pasti lit masana kita mengket rumah simbaru entah pe
ngingani rumah simbaru. Setiap kali simasuki rumah simbaru entah pe kita
ngontrak rumah, maka si bahan me ibadah mengket rumah bagi si enggo rusur i
laksanaken. Biasana kita si enggo erkiniteken man Tuhan Yesus ibas memasuki
rumah si mbaru, sibahan me ibadah buka kunci ibas gelar Bapa, Anak ras Roh
Kudus. Pendeta nalangi rumah e, janah i ikuti
jemaat memasuki rumah e untuk ngelakoken ibadah sesuai liturgi si enggo
i tetapken gereja. Enca dung ibadah e maka ibagiken cimpa lepat (menurut
kebiasanta) I ikuti ras man pepagi. Kenca dung man I lanjutken alu acara
ngerana-ngerana ngucapken selamat arah kade-kade undangen, e maka I aloi si
mengket rumah, e maka I tutup ka ibas toto. Endam si la banci lang, tapi lit
kang piga-piga si lenga ia I dungken utang adatna, e maka banci ka ia I
lanjutken ku acara nggalari utang adat sesuai peradaten kalak Karo.
Nginget-nginget kai si enggo si lakoken e, enggom mejile
perban tetap sipertahanken budayanta sebagai kalak Karo si erkiniteken man
Tuhan Yesus. Tapi lit si ketadingenta menurut kebudayaan kalak Karo Sinai, em
me masalah mbaba nakan dem; dem sada kudin. Nakan dem e ipan simbengketi rumah simbaru
e. Erti nakan dem eme ; adi kita enggo masuki rumah simbaru, e maka singingani
rumah e la kekurangen, dem alu pasu-pasu. Sebab adi kita kalak Karo si igelari
ipasu-pasu Dibata; ngasup ertenah (mbere man kade-kade), bage ka pe ndahi tenah
kade-kade. Ibas kita nenahken kade-kade ibas mengketi rumah si mbaru e, maka la
kita kekurangen sebab Dibata sincukupken kebutuhenta; nina bas Yesaya 58:14c:
“Aku akan memberi makan engkau dari milik pusaka Yakub, bapa leluhurmu. Sebab
mulut TUHANlah yang mengatakannya”.
Bengkau
nakan dem ndai eme kurung (jangkrik); kurung e igule bagi nggule nurung.
Pengertianna maka kurung iban, gelah kurung tendi rumah. E maka lit
kuning-kuningen (teka-teki) kalak Karo; njengir la gajah, madit la kuda, ganjangen
turena asa rumahna! Kuning-kuningen e ipeseh man kerina tamu undangen,
emaka njawab tamu ndai secara serentak “kurung”.
Kurung tendi rumah ertina, maka kita singingani rumah e
terjaga ras terpelihara I rumah, lanai banci dat gangguan kai pe. Iban gulen
kurung perban kurung e lit maknana, makna kurung; kurung I ukurkenna masa depan
na, ia lalap ngukurken masa depan untuk kegeluhenna; I pepulungna nakanna ibas
rumahna ndai, gelah bas musim perudan entah pe musim kai pe lit rusur
perbekalen. Sipeduaken iukurkenna ka keselamatenna ibas rumahna (lubang/
asarna), e pinusuna gelarna. Entah reh lau perudan, e maka enggo lit inganna
erlindung ibas pinusuna ndai, e maka lanai ia banci kena lau.
Adi nai sidalanken mengket rumah e alu peradaten kalak
Karo, e maka pas kel ia jadi bagi nakan dem ras makna kurung ndai. Adi gundari
kita kalak Karo sierkiniteken pada umumna ndalanken mengket rumah simbaru e
guna ndatken pasu-pasu ibas rumah e saja. Padahal nai nari pe nini bulang ta
enggo ngukuri tentang keselamatan bagi
pengertian kurung ndai. Nininta nai nggunaken alat (nakan dem ras
kurung) guna ngingetken tentang pasu-pasu ras keselamaten. E maka setiap mengket rumah, teologi kurung e
harus jadi pedomenta sebagai kalak Karo gelah ula pasu-pasu saja sidatken, tapi
keselamaten ibas Tuhan Yesus sipentingna harus I peseh (Yohanes 14:6).
(JSB)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar